Τετάρτη 9 Απριλίου 2008

Ρέκβιεμ για τη Nativity!

Το φθινόπωρο του 2007 σε έκθεση Μπιενάλε ένα ασπόνδυλο από αυτά που περιφέρονται μέσα στον "καλλιτεχνικό " κόσμο, ασπόνδυλο με το όνομα Guillermo Habacuc Vargas είχε μια "μεγαλειώδη" έμνευση. Το "έργο" του ήταν ένα αδέσποτο σκυλάκι, το όποιο είχε μαζέψει από τους δρόμους της πόλης San Jose στην Κόστα Ρίκα απ' όπου και ο ίδιος κατάγεται, ένα σκυλάκι που το έδεσε σε κάποιο σημείο της έκθεσης και το άφησε να πεθάνει από ασητεία εκεί δεμένο. Ένα μελλοθάνατο έκθεμα.
Ο "καλλιτέχνης" δήλωσε:

“Το όνομά μου είναι Guillermo Habacuc Vargas. Είμαι πενήντα χρονών και είμαι καλλιτέχνης. Πρόσφατα δέχτηκα κριτική για τη δουλειά μου με τίτλο “Eres lo que lees”, που παρουσιάζει ένα σκύλο που ονομάζεται Nativity (ωροσκόπος). Ο σκοπός αυτής της δουλειάς δεν ήταν να προκαλέσει πόνο (δεινά) στο φτωχό, αθώο πλάσμα αλλά το να απεικονίσει μια σκέψη. Στην πατρίδα μου το San Jose στη Costa Rica, δεκάδες χιλιάδες αδέσποτων σκυλιών λιμοκτονούν και πεθαίνουν από αρρώστιες στους δρόμους και κανένας δεν σπαταλάει μια δεύτερη σκέψη για αυτό.
Αν τώρα δημοσίως εκτεθεί ένα από αυτά τα πεινασμένα πλάσματα όπως στη περίπτωση της Nativity, δημιουργεί μια αντίδραση που καταδεικνύει τη γενικευμένη υποκρισία. Η Nativity
ήταν ένα πολύ άρρωστο πλάσμα που θα πέθαινε στους δρόμους έτσι και αλλιώς.”

Το συγκεκριμένο ασπόνδυλο έχει αλλάξει δηλώσεις ανάλογα με τις δημόσιες κριτικές:

Δήλωση 1: «Το σκυλί θα πέθαινε έτσι και αλλιώς»

Δήλωση 2: «Δεν γνωρίζω αν το σκυλί πέθανε ή όχι»

Δήλωση 3: « Ήθελα να το κάνω στη μνήμη του κυρίου Nativitad Canda (ένας ληστής που πέθανε από σκυλιά φύλακες)

Δήλωση 4: «Πραγματοποίησα την έκθεση για να δείξω την τραγική κατάσταση των αδέσποτων»

Έχουν μαζευτεί περίπου 200.000 υπογραφές μέσω του διαδικτύου που καταγγέλουν το γεγονός και έχουν αποφασίσει να ενοχλούν με ηλεκτρονικό μπλοκάρισμα τις γκαλερί που πρόκεται να φιλοξενήσουν έργα του ασπόνδυλου. Είναι αλήθεια ότι οι υπογραφές αποτελούν ήδη ένα είδος διαφήμισης, έστω και αρνητικής, που απ' ότι φαίνεται αυτό που κάνει είναι να επιβεβαιώνει τον ναρκισσισμό του ασπόνδυλου. Είναι σίγουρο ότι θα επικαλεστεί την ελευθερία έκφρασης του καλλιτέχνη, την ασυλία της γενικευμένης ασυδοσίας, την δημοκρατία του τίποτα. Είναι σιγουρο επίσης ότι ήδη έχουν ενεργοποιηθεί σύντροφοι που μπορεί να μην υπογράψουν στο διαδίκτυο αλλά στα μούτρα του "καλλιτέχνη". Δεν είναι πρόκληση; Με δυσκολία κάποιος μπορεί να μείνει ψύχραιμος. Να αντισταθεί στο να αντιστρέψει την ίδια τη λογική του "καλλιτέχνη" σε βάρος του: έτσι κι αλλιώς κι αυτός κάποτε θα πέθαινε...


Και το κλου της μπιενάλε δεν είναι άλλο από το φιλοθεάμον, άπραγο και αδιάφορο κοινό:


8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

δεν το πιστεύω τί ζώα υπάρχουν...και τί ζώα όσοι ανέχτηκαν να το δουν και να παραμείνουν άπραγοι...για άλλη μια φορά έχετε δίκιο...έτσι κι αλλιώς και αυτός κάποτε θα πέθαινε...

Ανώνυμος είπε...

Πρόκειτε για φάρσα καλλιτέχνη(?)
http://www.snopes.com/critters/crusader/vargas.asp
http://arkoudos.com/blog/?p=1309

Ανώνυμος είπε...

Δε μου φαίνεται περίεργο να αληθεύει. Από ανθρώπους μπορείς να τα περιμένεις όλα. Μα όλα. Δεν θα κρίνω την επωνυμία "καλλιτέχνης". Το επίπεδο των ανθρώπων που μπορούν να προσεγγίσουν την Τέχνη, μπορεί να ερμηνεύσει μόνο του ποιοί είναι οι πραγματικοί καλλιτέχνες και ποιοί ή δήθεν.
Δεν το έψαξα πολύ παραπέρα. Υπέγραψα στο petition που δημιουργήθηκε. Ελπίζω να υπάρξουν κάποιοι που εκτός από τα Δικαιώματα των Ανθρώπων που πιπιλίζουν, θα αναζητήσουν και τα Δικαιώματα των Ζώων.

Εν έτει 2008, είμαστε πολύ χειρότερα από τον άνθρωπο του Νεάτερνταλ.

βασιλική είπε...

Και μερικοι απαντανε.."Η τεχνη δεν εχει ορια"
Η δικη μου απαντηση?Τεχνη ειναι να δινεις ψυχη και ζωη σε κατι αψυχο , να βιωνεις τα δικαιωματα σου(σ.σ που σταματανε εκει που αρχιζουν τα δικαιωματα του αλλου!!)
Τι καθομαι και γραφω ομως?ουτε να τη κατακρινεις δεν αξιζει αυτη τη πραξη..

Ανώνυμος είπε...

υπάρχει σοβαρή πιθανότητα η όλη φάση να είναι ιντερνετικο hoax γιατί με βάση άλλη εκδοχή ο σκύλος ήταν εκεί 3 ώρες και σιτιζόταν κανονικά

http://lianokladi01.blogspot.com/2008/04/blog-post_5598.html

Ανώνυμος είπε...

Επειδή μεσολαβεί η κάθε είδους απόσταση από το γεγονός και απ' ό,τι φαίνεται οι διαψεύσεις είναι συνάμα πιθανές αλλά και εξίσου αδύναμες, το πιο σημαντικό σ'αυτή την ιστορία, γεγονός που οδήγησε και στην ανάρτησή του, είναι ότι ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΣΤΕ την πιθανότητα να έχει συμβεί ως έχει. Συζητάμε ότι ένα τέτοιο γεγονός μπορεί και να έχει συμβεί! Αυτό είναι και η πεμπτουσία ενός εκφυλισμού. Επικίνδυνου εδώ και καιρό...

Ανώνυμος είπε...

Τωρα ειδα το κειμενο σας, το καλλιτεχνικο γεγονος το ειχα ακουσει, αλλα με τις φωτογραφιες έγινε πιο άμεσο.. Το μοναδικό μου σχολιο θα ειναι απο ενα εντυπακι δρομου (που αν και αναφερεται σε αλλο γεγονος, προσαρμοζεται σε αυτο πλήρως):

(...) " Όσο για να την ανάγκη σκηνοθεσίας ενός βασανισμού, καθόλου δεν μας εκπλήσσει: ο άνθρωπός πάντα είχε τα ίδια ένστικτα με τα ζώα, με τη διαφορά ότι ο άνθρωπος του καπιταλισμού είναι καλλιτέχνης στη θηριωδία του."

ΚΑΝΕΛΟΣ είπε...

οι ανθρωποι και τα ζωα δεν ειναι πραματα για να τα κανουν concept και τεχνη, ειτε το ταιζε, ειτε οχι, ειτε πεθανε , ειτε εζησε , χρησιμοποιησε ενα αρρωστο, υποσιτισμενο ζωο για τη γαμωτεχνη του, για να τα κονομησει, αλλα ολοι οι "¨πνευματικοι" ανθρωποι παρασιτα της εξουσιας ειναι ,απο αυτη ζουν και αυτη τους στηριζει. Θα ψοφαγανε σα το σκυλο, αν τα λαμογια μεσω της τεχνης δεν κανανε ξεπλυμα χρηματος, αν η εξουσια δεν ηθελε να παραξει πολιτισμο... αχρηστα παρασιτα ειναι
υπαρχει και δημοσιευμα της guardian που δεν το διαψευδει, ο μονος ισχυρισμος οτι δεν επαθε τιποτα το ζωο ειναι της γκαλεριστρας, που δηλωσε οτι το σκασε